مطالب کاندومی

تاریخ انقضا کاندوم ; آیا کاندوم تاریخ انقضا دارد؟ ۷ نکته مهم

چرا کاندوم تاریخ انقضا دارد ؟

تاریخ انقضا کاندوم مسئله بسیار مهمی است و مانند بسیاری از محصولات دیگر، کاندوم‌ها نیز منقضی می‌شوند و اثربخشی کاندومی که تاریخ انقضای آن گذشته، تا حد زیادی کاهش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلیل انقضای آن‌ها، نحوه تشخیص بی‌خطر بودن استفاده از کاندوم، نحوه نگهداری صحیح آن‌ها و موارد دیگر، ادامه مطلب را بخوانید.

تاریخ انقضا و میزان اثربخشی

کاندوم‌های منقضی‌شده اغلب خشک‌تر و نازک‌‌تر هستند و به همین دلیل، بیشتر احتمال دارد حین رابطه جنسی پاره شوند. پس احتمال ابتلا به بیماری‌های آمیزشی یا بارداری ناخواسته نیز افزایش می‌یابد.

در صورتی که به‌ شکلی صحیح از کاندوم‌های مردانه‌ای که تاریخ مصرف‌شان نگذشته استفاده شود، حدود ۹۸درصد مؤثرند. اما از آنجا که همه نمی‌توانند اصول صحیح استفاده از کاندوم را رعایت کنند، اثربخشی آن‌ها معمولاً حدود ۸۵درصد است.

در صورتی که تاریخ انقضای کاندوم گذشته باشد، این درصد به‌شدت کم می‌شود.

متوسط ​​ماندگاری کاندوم سه تا پنج سال است اما به تولیدکننده و نحوه نگهداری آن بستگی دارد.

چرا کاندوم‌ تاریخ انقضا دارد؟

کاندوم‌ها مانند بسیاری از محصولات پزشکی دیگر منقضی می‌شوند. با این حال، برخی عوامل بر انقضای آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

نگهداری

ساییدگی و پارگی که ناشی از نگهداری طولانی‌مدت آن‌ها در جیب، کیف، کیف‌پول یا جعبه است، می‌تواند بر کیفیت کاندوم تأثیر بگذارد. به همین دلیل، نگهداری کاندوم در مکانی امن (ترجیحاً حمام نباشد) و به دور از گرما، رطوبت و هر شیء تیز، مهم است.

مواد اولیه

نوع ماده استفاده شده در ساخت کاندوم در سرعت منقضی شدن آن تأثیر می‌گذارد. مواد طبیعی مانند غشای حیوانات زودتر از مواد مصنوعی مانند لاتکس و پلی‌اورتان تجزیه می‌شوند.

مواد افزودنی

مواد افزودنی شیمیایی مانند اسپرم‌کش می‌تواند طول عمر کاندوم را چند سال کاهش دهد. اسپرم‌کش‌ها تا دو سال از عمر کاندوم‌های لاتکس و پلی‌اورتان کم می‌کنند.

مشخص نیست روان‌کننده‌ها یا طعم‌دهنده‌ها تأثیری بر تاریخ انقضا دارند یا نه. پس احتیاط کنید. اگر علائمی از ساییدگی و پارگی دیدید یا بویی غیرمعمولی احساس کردید، آن کاندوم را دور بیندازید و یک کاندوم جدید تهیه کنید.

آیا کاندوم تاریخ انقضا دارد؟ ۷ نکته مهم آیا نوع کاندوم بر تاریخ انقضایش اثر می‌گذارد؟

حتی اگر کاندوم به‌درستی نگهداری شود، عمر آن تحت‌تأثیر مواد اولیه‌ و سایر مواد افزودنی است.

لاتکس و پلی‌اورتان

کاندوم‌های لاتکس و پلی‌اورتان بیشترین ماندگاری را دارند و تاریخ انقضا کاندوم از این جنس بیشتر است . آن‌ها تا پنج سال تاریخ انقضا دارند و نسبت به کاندوم‌های دیگر، در برابر ساییدگی و پارگی مقاومت بیشتری دارند.

اگر حاوی اسپرم‌کش باشند، ماندگاری آن‌ها کمی کمتر است (حدود سه سال تاریخ انقضا دارند). گرچه اسپرم‌کش ابزاری عالی در برابر بارداری ناخواسته است، اما باعث تخریب سریع‌تر لاتکس و پلی‌اورتان می‌شود.

پلی‌ایزوپرن

ماندگاری کاندوم‌های پلی‌ایزوپرن کمی کمتر از کاندوم‌های لاتکس است. کاندوم‌های ساخته‌شده با این نوع از لاستیک مصنوعی، با نگهداری مناسب می‌توانند تا سه سال دوام بیاورند. مواد افزودنی مانند اسپرم‌کش نیز می‌تواند طول عمر این کاندوم را کوتاه کند.

طبیعی و غیرلاتکس

کاندوم‌های طبیعی غیرلاتکس مانند کاندوم‌های ساخته شده از غشای حیواناتی مانند بره یا گوسفند، کمترین ماندگاری را دارند؛ فقط یک سال از تاریخ تولید. مشخص نیست اسپرم‌کش یا سایر مواد افزودنی، تأثیری در تاریخ انقضای آن‌ها دارند یا خیر. نکته مهم درباره این کاندوم‌ها این است که از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی پیشگیری نمی‌کنند.

آیا نحوه نگهداری بر انقضا تأثیر دارد؟

نگهداری کاندوم در مکان گرم و مرطوب می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.

علی‌رغم اینکه بسیاری فکر می‌کنند خوب است همیشه کاندومی در کیف یا کیف‌پول خود داشته باشند، از لحاظ نحوه نگهداری، راهکار خوبی به حساب نمی‌آید.

کاندومی که بیش‌ازحد گرم شود، خشک می‌شود و استفاده از آن سخت است و احتمالاً بی‌فایده خواهد بود. پس به‌جای کیف پول، کاندوم را در محافظ مخصوص قرار دهید.

آیا کاندوم تاریخ انقضا دارد؟ ۷ نکته مهم

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که تاریخ انقضای کاندوم گذشته است؟

نباید از کاندوم استفاده کنید اگر:

  • پوشش آن پاره شده، تغییر رنگ داده، یا روان‌کننده‌اش نشت کرده
  • سوراخی کوچک یا کمی پارگی دارد
  • خشک، سفت یا چسبناک است
  • بوی بدی دارد.

تاریخ انقضای کاندوم هم روی جعبه و هم روی بسته‌بندی آن دیده می‌شود. معمولاً عبارتی مانند ۱۰-۲۰۲۲ دیده می‌شود، یعنی این کاندوم تا اکتبر ۲۰۲۲ از شما در برابر بیماری‌های آمیزشی و بارداری ناخواسته محافظت می‌کند.

بهتر است هنگام خرید کاندوم، آن را بررسی کنید. همچنین اگر بیش از شش ماه از خرید آن گذشته، گاهی آن را وارسی کنید.

آیا می‌توان از کاندوم منقضی‌شده استفاده کرد؟

اگر کاندوم منقضی‌شده در مکانی خشک و خنک نگهداری شده باشد، شاید بتوان هنوز از آن استفاده کرد. اما اگر می‌توانید بین کاندوم منقضی‌شده و منقضی‌نشده انتخاب کنید، همیشه و همیشه از کاندوم منقضی‌نشده استفاده کنید.

اگر از کاندوم منقضی‌شده‌ای که پارگی یا سوراخ‌های کوچک دارد استفاده کنید، احتمال بارداری ناخواسته یا ابتلای شما و شریک جنسی‌تان به بیماری‌های آمیزشی بیشتر نیز می‌شود.

آیا استفاده از کاندوم منقضی‌شده ایمن‌تر از عدم استفاده از کاندوم است؟

استفاده از کاندوم منقضی‌شده یا آسیب‌دیده، بهتر از این است که اصلاً از آن استفاده نکنید زیرا تا حدودی از شما در برابر بیماری‌های آمیزشی یا بارداری ناخواسته محافظت می‌کند.

رابطه جنسی بدون کاندوم، شما را در معرض ابتلا به بیماری‌های آمیزشی قرار می‌دهد. و اگر شما یا شریک‌تان از روشی برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید، احتمال بارداری ناخواسته نیز وجود دارد.

به هر حال بهتر است کاندوم‌های تاریخ‌گذشته را دور بیندازید و کاندوم‌های جدید بخرید. با استفاده از کاندوم جدید، به بهترین شکل از خودتان و شریک‌تان در برابر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی و بارداری ناخواسته مراقبت می‌کنید.

بهترین روش برای نگهداری صحیح کاندوم چیست؟

شرایط ایدئال برای نگهداری از کاندوم، نقطه‌ای خنک و خشک در خانه و دور از اجسام تیز، مواد شیمیایی و نور مستقیم خورشید است.

نباید کاندوم را بیشتر از چند ساعت در جیب، کیف یا کیف‌پول خود نگه دارید. جابه‌جایی و تماس مداوم با سطوح می‌تواند باعث ساییدگی، پارگی و کاهش اثربخشی کاندوم شود.

گرمای شدید (حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد) می‌تواند لاتکس را نازک یا چسبناک کند. پس همیشه از نگهداری کاندوم در مکان‌هایی که ممکن است دمایش تغییر کند، خودداری کنید، نقاطی نزدیک به پنجره، دستگاه‌های گرمایشی یا داخل خودرو.

فقط چند ساعت قرارگرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش می‌تواند کاندوم‌ را خراب کند.

تاریخ انقضا روی کاندوم‌هایتان را مرتباً بررسی کنید و در صورت لزوم، آن‌ها را تعویض کنید.

به‌علاوه، باید همیشه قبل از استفاده، پوشش کاندوم را کنترل کنید تا سوراخ نباشد یا پاره نشده باشد. برای این کار، پوشش را فشار دهید و ببینید هوایی بیرون می‌زند یا نه. اگر اینطور بود، کاندوم را دور بیندازید!

پد تاخیری ناچ کدکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *