روابط زناشویی

قرص ویاگرا ; قرص ویاگرا چیست و چه عوارضی دارد؟

 

قرص ویاگرا یکی از بحث‌برانگیزترین داروهایی است که در ۳۰ سال گذشته وارد بازار شده است. در بیشتر موارد از قرص ویاگرا برای درمان اختلال در نعوظ استفاده می‌شود. اختلال در نعوظ، بیماری آزاردهنده و رایجی است که در آن، فرد در رسیدن به حالت نعوظ یا حفظ آن دچار مشکل می‌شود. این دارو با آرام کردن ماهیچه‌های دیواره عروق خونی در بخش‌های خاصی از بدن عمل می‌کند. در این مقاله به‌طور مختصر به تاریخچه، اثرات، کاربردها و عوارض جانبی نگاهی می‌اندازیم.

تاریخچه قرص ویاگرا

در اوائل دهه ۱۹۹۰، تیم های کاری در شرکت داروسازی فایزر واقع در ایالات متحده امریکا بر روی یک داروی جدید به نام سیلدنافیل به کار مشغول شدند. این دارو برای معالجه درد و ورم گلو تولید شده بود که به این بیماری کمکی نکرد، اما یک تاثیر جانبی داشت: کارآمدی جنسی مردان را بهبود می‌بخشید.

بیشتر داوطلبان مردی که در آزمایش های علمی این دوا شرکت کردند، گفتند که زندگی جنسی شان به میزان قابل توجهی بهتر شده است.

شرکت فایزر مسیر دیگری را در پیش گرفت و توجهش را به تحقیق درباره ناکارآمدی جنسی مردان معطوف کرد، مشکلی که یک سوم از مردان بالای ۴۰ سال گرفتار آن می شوند.

به تاریخ ۲۷ ماه مارچ سال ۱۹۹۸، سازمان غذا و داروی امریکا اجازه عرضه ویاگرا به بازار را داد و در ماه اپریل این قرص آبی کوچک به موفقیت بزرگی در فروشگاه های امریکایی تبدیل شد.

اثرات قرص ویاگرا

مصرف قرص ویاگرا به مردانی که به‌دلیل اختلال در نعوظ، در رسیدن به حالت نعوظ یا حفظ آن مشکل دارند، کمک می‌کند. قرص ویاگرا واکنش نعوظ در طول تحریک جنسی را بهبود می‌دهد، ولی موجب تحریک جنسی نمی‌شود. اگر فرد از نظرِ جنسی تحریک نشده باشد، قرص ویاگرا نیز کار نخواهد کرد.

در طول تحریک جنسی، اکسید نیتریک توسط سیستم عصبی بافت نعوظ آلت تناسلی مرد آزاد می‌شود. اکسید نیتریک موجب ترشح آنزیمی می‌شود که پیام‌رسانِ گوانوزین مونوفسفات حلقوی (cGMP) را تولید می‌کند. cGMP موجب گشاد شدن شریان‌ها (سرخرگ‌ها) در آلت تناسلی می‌شود، به‌طوری که شریان‌ها و بافت نعوظ پر از خون می‌شوند و در نتیجه نعوظ رخ می‌دهد. ویاگرا از کاهش cGMP جلوگیری می‌کند، بنابراین جریان خون و حالت نعوظ ادامه پیدا می‌کند.

ویاگرا موجب کُند شدن عملکرد PDE5 (فسفودی‌استراز نوع ۵) می‌شود. PDE5 آنزیمی است که در بافت‌های آلت تناسلی مردان ترشح می‌شود. آنزیم PDE5 ماده‌ای را که مسئول جریان خون در آلت تناسلی است، تجزیه می‌کند. بنابراین مهار PDE5 موجب افزایش جریان خون به آلت تناسلی مردان می‌شود و افزایش جریان خون در آلت تناسلی نیز در رسیدن به حالت نعوظ و حفظ آن موثر است.

قرص ویاگرا چیست و چه عوارضی دارد؟عوارض جانبی  قرص ویاگرا

هر دارو به موازات اثر درمانی خود دارای عوارض جانبی نیز هست. عوارض جانبی معمولا برای همه افراد و به اشکال یکسان اتفاق نمی افتد اما آگاهی یافتن از این عوارض جز شروط اصلی مصرف هر دارو است.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض ، سریعاً مصرف این دارو را قطع کرده و پزشک یا داروساز را مطلع سازید .

به‌طور کلی، اگر قرص ویاگرا در حد اعتدال مصرف شود، خطری را ایجاد نمی‌کند. ولی مصرف این قرص می‌تواند اثرات نامطلوبی را نیز ایجاد کند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در آزمایش‌های بالینی، رایج‌ترین عوارض جانبی قرص ویاگرا عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • سرخ شدن چهره (facial flushing)
  • گرفتگی بینی
  • اختلال در بینایی
  • نورهراسی یا فوتوفوبی (photophobia) یا حساسیت به نور
  • سوءهاضمه

سایر عوارض جانبی بالقوه قرص ویاگرا عبارت‌اند از:

  • در موارد نادر، پریاپیسم یا نعوظ مانا (priapism) که موجب نعوظ دردناک و طولانی‌مدت می‌شود.
  • حمله قلبی
  • افت شنوایی ناگهانی
  • افزایش فشار چشم
  • آریتمی‌های بطنی

تداخلات دارویی

ویاگرا (سیلدنافیل) در صورت استفاده با نیترات می تواند باعث افت شدید فشار خون شود. افت جدی فشار خون می تواند منجر به سرگیجه، غش و به ندرت حمله قلبی یا سکته مغزی شود. سیلدنافیل را با هیچ یک از موارد زیر استفاده نکنید:

  • داروهای خاصی که برای درمان درد قفسه سینه / آنژین استفاده می شود (نیترات هایی مانند نیتروگلیسیرین، ایزوسوربید)
  • داروهایی به نام “پوپر” حاوی آمیل نیترات، آمیل نیتریت یا بوتیل نیتریت.
  • افراد مبتلابهHIV  که مهارکننده‌های پروتئاز مصرف می‌کنند، باید پیش از مصرف ویاگرا با پزشک خود صحبت کنند. زیرا مهارکننده‌های پروتئاز موجب افزایش خطر عوارض جانبی و شدت آنها می‌شوند. این افراد هر بار نباید بیش از ۲۵ میلی‌گرم ویاگرا مصرف کنند و فاصله میان دو دوز داروی آن‌ها نباید کمتر از ۴۸ ساعت باشد.
  • کسانی که از داروهای مسدودکننده آلفا (alpha-blockers) استفاده می‌کنند، قرص ویاگرا را دست‌کم ۴ ساعت قبل یا بعد از این داروها مصرف نکنند. این کار موجب می‌شود که از پایین آمدن فشارخون تا سطوح خطرناک جلوگیری شود.

قرص ویاگرا چیست و چه عوارضی دارد؟

موارد هشدار و احتیاط

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.داروهایی که می توانند در از بین بردن سیلدنافیل از بدن تأثیر گذار باشند؛ ممکن است بر روی عملکرد سیلدنافیل نیزتأثیر بگذارد. به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای ضد قارچ آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)
  • آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین)
  • مهارکننده های پروتئاز HIV (مانند ریتوناویر، ساکویناویر)
  • مهارکننده های پروتئاز ویروس هپاتیت C (مانند بوسپروویر، تله پرپنیر، ریفامپین پریون، ریفامپین پریون، ریفامپین پریپون، ریفامپین، ریفامپین، ریفامپامپین)

 

مصرف بیش از حد (اور دوز)

اوردوز ویاگرا می‌تواند عوارض بسیار جدی را به دنبال داشته باشد. علائم اوردوز ویاگرا عبارت‌اند از:

  • سرگیجه شدید، غش، نعوظ دردناک/ طولانی مدت.

در صورت مصرف اتفاقی بیش از حد و بروز علایمی مانند مشکل شدید در تنفس و داشتن حس و درد شدید سریعا خود را به مراکز درمانی برسانید.

این دارو توسط پزشک و با توجه به شرایط کنونی شما تجویز شده، از مصرف خود سرانه آن در شرایط مشابه و یا توصیه به افراد دیگر اکیدا خودداری نمایید.

نحوه استفاده از ویاگرا

مصرف این دارو منوط به تجویز پزشک یا داروساز است. این دارو را طبق دستور پزشک با یا بدون غذا مصرف کنید. اگر این دارو را یک بار در روز مصرف می کنید ، بهتر است قبل ازخواب استفاده شود.

دوز مصرفی  و طول دوره  درمان بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ فرد  به درمان است و توسط پزشک تعیین می شود. دوز تجویز شده  را افزایش ندهید و از این دارو فقط به اندازه همان زمانی که پزشک توصیه کرده استفاده کنید

برای درمان اختلال نعوظ ، این دارو را طبق دستور پزشک و حداقل ۳۰ دقیقه قبل از فعالیت جنسی مصرف کنید. (۱ ساعت قبل بیشترین تأثیر را دارد). این دارو را بیش از یک بار در روز مصرف نکنید.

دوز مصرفی براساس شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و سایر داروهایی مصرفی متفاوت است. حتماً تمام محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک و داروساز خود بگویید. یک وعده غذایی پرچرب ممکن است سرعت شروع کار دارو را به تأخیر بیندازد.

منبع: Viagra

شربت گیاهی تقویت قوای جنسی اوج طاها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *