مطالب کاندومی

آیا کاندوم خاردار باعث زخم دهانه رحم می شود؟ و دلایل ایجاد آن

دلایل ایجاد زخم دهانه رحم چیست ؟

 

یکی از پایه‌های اساسی استحکام زندگی داشتن رابطه جنسی رضایت‌بخش برای طرفین است. این موضوع به این معنی است که هر دو طرف باید از داشتن رابطه جنسی لذت کافی را ببرند. همچنین موضوع مهمی که در رابطه جنسی مطرح است، سلامت فرد است. هیچ‌کس علاقه‌ای ندارد که پس از تجربه لذت جنسی دغدغه بیماری و یا درد را داشته باشد. این موضوع دلیلی خواهد بود برای اینکه افراد هرچه بیشتر به‌سلامت جسمی شریک جنسی خود توجه کنند. استفاده از کاندوم نه‌تنها یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بارداری محسوب می‌شود، بلکه به‌عنوان مؤثرترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی است. اما در اینجا گاهی سؤال‌هایی مطرح می‌شود که آیا کاندوم باعث زخم دهانه رحم می‌شود؟

 

حساسیت های دهانه رحم

می‌دانیم که محیط واژن یک زن حساس‌تر از آلت تناسلی مرد است و شاید زودتر از آن دچار بیماری‌ها شود. با بالا رفتن سطح آگاهی افراد،با رعایت مسائل بهداشتی تا حد زیادی از ایجاد عفونت‌های اندام جنسی جلوگیری شده است. رحم به‌عنوان یکی از اندام‌های مهم بدن یک انسان محسوب می‌شود که با از بین رفتن سلامت آن، کیفیت زندگی فرد تحت‌الشعاع آن قرار می‌گیرد. موضوع مهمی که در رابطه با بیماری‌های رحم مطرح می‌شود، روابط باز زناشویی در عصر امروز است.

هرچند بخشی از بیماری‌های ایجادشده در رحم به دلیل سهل‌انگاری‌های فرد در رعایت بهداشت فردی خود هستند. خوشبختانه دانش پزشکی به روش‌های درمانی خوبی در این زمینه دست یافته است. کافی است سالانه برای چکاب رحم به پزشک مراجعه کنید.

زخم دهانه رحم چیست؟

پیش از آنکه بدانیم کاندوم باعث زخم دهانه رحم می شود یا نه، بهتر است بدانیم که زخم دهانه رحم یک بیماری شایع زنانه است که بسیاری از زنان را درگیر خود می‌کند. این بیماری درواقع زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های نرم (سلول‌های غدد لنفاوی) در داخل کانال دهانه رحم به سطح بیرونی رحم رشد می‌کنند. یعنی این زخم درواقع بافت مخملی و قرمزرنگ رحم است که تنها به بیرون کشیده شده است و خارج از رحم به‌طورمعمول دارای سلول‌های سخت (سلول‌های اپیتلیال) است.

دهانه رحم در گردن رحم قرار دارد، جایی که رحم به مهبل (واژن) متصل می‌شود. این وضعیت گاهی اوقات به‌عنوان زخم دهانه رحم شناخته می‌شود. پس درواقع زخم دهانه رحم نوعی التهاب دهانه رحم محسوب می‌شود.

آیا کاندوم باعث زخم دهانه رحم می شود؟دلایل ایجاد زخم دهانه رحم

بهتر است بدانید که دلیل اصلی و یا خاصی برای ایجاد زخم دهانه رحم هنوز شناخته‌نشده است. به‌طورکلی می‌توان از برخی عوامل به‌عنوان عوامل مربوط به ایجاد این مشکل در رحم زن نام برد. این موارد عبارت‌اند از:

  • عفونت‌های مقاربتی: بیشتر اوقات، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که باعث ایجاد زخم دهانه رحم می‌شوند از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. زخم دهانه رحم می‌تواند ناشی از عفونت‌های منتقل شده از راه جنسی (STI) باشد، ازجمله سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس و تب‌خال دستگاه تناسلی.
  • رشد باکتریایی: رشد بیش‌ازحد برخی از باکتری‌هایی که به‌طورمعمول در واژن وجود دارند (واژینوز باکتریایی) می‌تواند منجر به زخم دهانه رحم شود.
  • عکس‌العمل‌های آلرژیک: آلرژی، چه به اسپرم کش های ضدبارداری و چه به کاندوم‌های لاتکس، ممکن است منجر به زخم دهانه رحم شود. واکنش به محصولات بهداشتی زنان مانند دوش یا دئودورانتهای زنانه نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

به‌طورکلی ضربه شدید به رحم، زایمان‌های مکرر، عفونت‌های طولانی‌مدت درمان‌نشده، سطح بالای هورمون‌های زنانه، استفاده از تانپون و مواد شیمیایی می‌توانند عوامل ایجادکننده زخم دهانه رحم باشند.

علائم زخم دهانه رحم

شاید کمی برایتان نگران‌کننده باشد تا بدانید زخم دهانه رحم علائم خاصی ندارد. بنابراین شاید شما برای مدتی طولانی زخم دهانه رحم داشته باشید و تنها زمانی متوجه آن شوید که این مشکل حاد شده است. البته بدانید که این مشکل به‌راحتی با یک معاینه ساده رحم توسط پزشک متخصص قابل‌تشخیص است. بااین‌وجود ممکن است شما با این علائم روبرو شوید:

  • مقادیر زیادی ترشحات غیرمعمول واژن
  • تکرر ادرار دردناک
  • درد هنگام مقاربت
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  • خونریزی واژن بعد از مقاربت

آیا کاندوم باعث زخم دهانه رحم می شود؟

درمان

این بیماری در دسته بیماری‌های جدی و خطرناک دستگاه تناسلی زنان قرار نمی‌گیرد، اما اگر به‌موقع درمان نشود ممکن است دردسرهای جدی داشته باشد. همچنین در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات باروری شود. زخم‌های دهانه رحم با شدت بالا،  اگر بدون درمان رها شوند، در ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد پیشرفت کرده و به سرطان دهانه رحم تبدیل می‌شوند. اما در بحث درمان زخم دهانه رحم باید بگوییم که درمان استاندارد و ثابتی تنها برای درمان زخم دهانه رحم وجود ندارد، اما پزشک شما با توجه به نوع و درصد مشکلتان یکی از انواع درمان زیر را برایتان آغاز می‌کند:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها: یکی از معمول‌ترین روش‌ها درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها است. می‌دانیم که دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مقابله با عفونت‌هاست.
  • فریز کردن: فریز یا کرایو، یک روش درمان زخم دهانه رحم جهت از بین بردن یک لایه از بافت دهانه رحم است. در این روش درمان زخم دهانه رحم با استفاده از گاز، با ایجاد دمای بسیار پایین، سلول‌های سطحی از بین رفته و پس از مدتی رشد سلول‌های طبیعی را مشاهده خواهیم کرد.
  • سوزاندن: در این روش درمان زخم دهانه رحم، با استفاده از جسمی با دمای بالا، بافت‌های به نظر غیرطبیعی، کاملاً سوزانده می‌شوند.

روش سوزاندن و فریز کردن ممکن است عوارض ناخواسته‌ای را همچون سردی بانوان و یا تنگی دهانه رحم را به همراه داشته باشند. در صورت مشاهده با پزشک خود مشورت کنید. به‌طورکلی فریز کردن رحم دقت تست پاپ اسمیر را که نوعی آزمون تشخیص سلول‌های سرطانی است، را کم می‌کند و ممکن است جواب مثبت یا منفی کاذب ایجاد کند.

آیا کاندوم باعث زخم دهانه رحم می شود؟

می‌توانیم به‌راحتی به این سؤال که آیا کاندوم باعث زخم دهانه رحم می‌شود؟ پاسخ دهیم. اگر شما به نوع خاصی از کاندوم حساسیت داشته باشید این واکنش آلرژیک ممکن است ایجاد زخم دهانه رحم کند. در غیر این صورت خود کاندوم به‌طورکلی به دلیل اینکه از انتقال بسیاری از میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کند نمی‌تواند به‌طور خاص ایجاد زخم دهانه رحم کند.

کدام کاندوم حساسیت زا است؟

یکی از رایج‌ترین کاندوم‌های موجود در بازار کاندومی از جنس لاتکس است. تولیدکنندگان از لاتکس در انواع محصولات پزشکی و تجاری ازجمله کاندوم استفاده می‌کنند. البته بدن ممکن است به تمام جنس‌های کاندوم‌ها واکنش آلرژیک نشان دهد. اما همان‌طور که بیان کردیم حساسیت به کاندوم در اکثر مواقع درنتیجه حساسیت به لاتکس طبیعی ایجاد می‌شود. لاتکس طبیعی درواقع از درخت لاستیک گرفته می‌شود که شامل نوعی پروتئین است و درواقع به‌عنوان پروتئین آلرژی‌زا شناخته‌شده است.

در زمان حساسیت به لاتکس سیستم ایمنی بدن فرد این پروتئین را به‌عنوان مهاجم شناخته و توسط آزادسازی آنتی‌بادی‌ها به مقابله با آن پروتئین می‌پردازد. همین جنگ میان آنتی‌بادی‌های بدنمان و پروتئین لاتکس ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌کند. این واکنش‌های آلرژیک با سوزش، خارش، التهاب، بثورات پوستی همراه است. زخم دهانه رحم نیز می‌تواند درنتیجه این واکنش‌های آلرژیک ایجاد شود.

 

ژل حجم دهنده و انرژی زا گالاردو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *