مطالب کاندومی

حساسیت به کاندوم ، علائم و درمان آن در مردان و زنان

علائم حساسیت به کاندوم چیست ؟

حساسیت به کاندوم می تواند هم برای مردان و هم برای زنان به وجود بیاید. استفاده از لاتکس و مواد شیمیایی دیگری که در کاندوم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند می تواند عامل به وجود آورنده حساسیت باشند.

علائم حساسیت به کاندوم

هنگام استفاده از کاندوم ، هر یک از زوجین می توانند پس از تماس مستقیم با لاتکس و یا استنشاق ذرات لاتکس واکنش آلرژیک متفاوت داشته باشند که این واکنش ها می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از علائم شود.

آلرژی خفیف و ملایم

یک واکنش آلرژیک خفیف می تواند شامل علائم فوری از جمله خارش، ورم، سوزش و راش پوستی باشد.

آلرژی متوسط به کاندوم

علائم حساسیت متوسط هنگام استفاده از محصولات لاتکس شامل خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه، سرفه ، خس خس کردن گلو و مشکلات تنفسی کم می باشد.

آلرژی شدید

افرادی که نسبت به استفاده از محصولات لاتکس آلرژی شدید دارند دچار یک بیماری به نام انافیلاکسی می شوند. سیستم ایمنی بدن باعث آزاد شدن مقدار زیادی ترکیب ملتهب کننده به نام هیستامین می شود که این ترکیب به سرعت در سراسر بدن پخش می شود.

بر اساس تحقیقات یک دانشگاه آمریکایی علائم آنافیلاکسی عبارتند از : ورم، فشار خون پایین، حالت تهوع، سرگیجه، خشکی گلو، اسهال، استفراغ، دل درد، مشکلات تنفسی ، ضربان قلب بالا و ایست قلبی

علائم این بیماری به سرعت آشکار می شود و در سراسر بدن پخش می شود. افرادی که این بیماری را تجربه می کنند باید فورا و به سرعت با اورژانس تماس بگیرند.

حساسیت به کاندوم، علائم و درمان در مردان و زنانعلائم حساسیت به کاندوم در زنان

حساسیت در زنان می تواند به روش های مختلف بروز کند که شامل موارد زیر می باشد.

خارش :

اولین علامت آلرژی در زنان را میتوان خارش نامید. در این حالت زنان در ناحیه واژن دچار خارش می شوند که بنا به میزان شدت می تواند کم یا زیاد باشد.

سوزش :

علامت بعدی حساسیت به کاندوم را می توان سوزش نامید که یکی دیگر از نشانه های عرف در حساسیت و آلرژی می باشد که در بانوان نفوذ می کند.

راش پوستی :

یکی دیگر از علائم معمول و رایج راش پوستی می باشد که در ناحیه واژن رخ می دهد و معمولا به صورت رنگ صورتی می باشد.

تاول :

معمولا پس از استفاده طولانی مدت از کاندوم های لاتکس ممکن است تاول هایی بسته به میزان و شدت حساسیت در ناحیه واژن ایجاد شود که پیشنهاد می شود در صورت مشاهده استفاده از محصولات لاتکس را متوقف و از سایر مدل ها استفاده کنند.

تشخیص حساسیت به کاندوم

برای تشخیص حساسیت پزشک در ابتدا به علائم فرد توجه می کند. همچنین ممکن است  در مورد شغل فرد نیز سوال شود چرا که افراد و کارکنانی که مرتبطا با محصولات لاتکس در ارتباط هستند، خطر ابتلا به بیماری برای آنان بیشتر می باشد.

علاوه بر این موارد یک متخصص آلرژی ممکن است آزمایش های دیگر را به منظور بررسی حساسیت پوست فرد نسبت به لاتکس یا وجود آنتی بادی های لاتکس در خون فرد انجام دهد.

عوامل به وجود آورنده حساسیت

گاهی اوقات بعضی از افراد هنگام استفاده از کاندوم دچار سوزش ، خارش ، قرمزی و تورم در ناحیه تناسلی خود می شوند که این موارد می توانند از علائم اصلی حساسیت به کاندوم باشند. اگر شخصی بعد از استفاده دچار حساسیت شود ممکن است که در واقع مشکل از سمت خود شخص نباشد. گاهی اوقات بعضی از تولیدکنندگان ، از مواد اسپرم کش و روان کننده شیمیایی استفاده می کنند . که این امر باعث تحریک دستگاه تناسلی و ایجاد خارش و سوزش در ناحیه تناسلی می شود . همچنین خود لاتکس که اکثر کاندوم ها از آن تولید می شوند نیز می تواند ایجاد مشکل کند.

لاتکس

جنس لاتکس از شیره درختان لاستیکی به دست می آید و تولید کنندگان برای ساخت این محصول و سایر محصولات پزشکی از جمله دستکش  از لاتکس استفاده می کنند.

لاتکس طبیعی حاوی پروتئین هایی می باشد که می تواند باعث آلرژی در ناحیه آلت تناسلی گردد . آلرژی هایی که از طریق لاتکس اتفاق می افتد به مرور زمان و بر اثر استفاده مکرر ایجاد می گردد که این علائم از نظر شدت و حساسیت می توانند متفاوت باشند.

حساسیت به کاندوم، علائم و درمان در مردان و زنان

در این مقاله در خصوص علائم و انواع حساسیت به کاندوم پرداخته شده است و همچنین در خصوص گزینه های درمانی و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم نیز صحبت شده است.

اسپرم کش ها

به منظور جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک است که به صورت ژل، کف ، و یا شیاف موجود است. همچنین زوجین می توانند کاندوم های آغشته شده به اسپرم کش را خریداری و استفاده کنند. بسیاری از اسپرم کش ها غیروکسینول 9 است که اسپرم ها را از بین می برد. با اینحال استفاده مداوم از کاندوم های آغشته شده به اسپرم کش باعث سوزش و درد در ناحیه تناسلی می شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، استفاده مداوم از اسپرم کش ها، بیماری های عفونتی از جمله سوزاک را افزایش می دهد.

روان کننده های شیمیایی

استفاده از روان کننده ها می تواند باعث افزایش لذت جنسی در زوجین شود . اما بدلیل اینکه برخی از روان کننده ها حاوی مواد شیمیایی مانند پروپیلن گلیکول و گلیسرول هستند. این مواد می تواند باعث ایجاد درد و سوزش و خارش در ناحیه تناسلی زوجین شود. همچنین برخی از روان کننده ها حاوی مواد اسپرم کش نیز هستند که استفاده از این مواد می تواند خطر ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش دهد.

حساسیت به کاندوم خاردار و تاخیری

حساسیت به کاندوم خاردار یا تاخیری می تواند به روش های مختلفی بروز کند. علت اصلی آلرژی می تواند وجود لاتکس در این دو مدل باشد که سبب می شود زن یا مرد به این محصولات حساسیت پیدا کنند . در نتیجه باعث ایجاد عوارضی از جمله سوزش، خارش و قرمزی ناحیه آلت تناسلی شود که پیشنهاد می شود در چنین مواقعی بلافاصله استفاده از این مدل را قطع کرده .

درمان حساسیت به کاندوم

درمان حساسیت به کاندوم به میزان شدت آن بستگی دارد. فرد یا افراد از قرارگرفتن در معرض چیزی که باعث واکنش لاتکس می شود خودداری کنند. افرادی که به ماده روان کننده یا اسپرم کش حساسیت دارند باید به دنبال محصولاتی  دیگر باشند. همچنین این افراد می توانند از روان کننده های طبیعی مانند ژل آلوئه ورا نیز استفاده کنند.

همچنین برخی از مدل ها از مواد غیر لاتکس ساخته شده است. توجه داشته باشید افرادی که آلرژی شدیدی نسبت به کاندوم های لاتکس دارند ممکن است که نیاز به تزریق اپی نفرین داشته باشند.

درمان حساسیت به کاندوم در زنان

جهت درمان در زنان حتما باید به پزشک مراجعه کرد .

از خود درمانی پرهیز کنید و در صورت مشاهده علائم مختلف حتما با پزشک خود مشورت نمایید. چرا که استفاده از این داروها بدون تجویز پزشک ممکن است اثرات بدی بر روی سلامت شخص بگذارد.

 

کاندوم دابل دیلی ناچ کدکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *