روابط زناشویی

اختلال بیزاری جنسی;علت و علائم آن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

عوامل اختلال بیزاری جنسی

 

بیزاری جنسی نوعی اختلال است که با نفرت، ترس از رابطه زناشویی و یا عدم تمایل به رابطه جنسی مشخص می‌شود. در بعضی موارد، فرد مبتلا به این اختلال، از هرگونه تماس جنسی اجتناب می‌کند. با این حال، برخی دیگر از افراد، از بوسیدن و نوازش کردن ناراحت نیستند و قادرند تا زمانی که ارتباط جنسی اتفاق بیفتد، این حرکات را ادامه دهند.

این اختلال مانند سردمزاجی جنسی آزاردهنده بوده و پیامدهای بدی را به دنبال دارد. در این مطلب این نوع اختلال را مورد. بررسی قرار می‌دهیم و  سپس به علایم، نشانه‌ها و روش‌های تشخیص و درمان آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

عوامل به وجود آورنده اختلال بیزاری جنسی

عوامل گوناگونی باعث به وجود آمدن اختلال انزجار جنسی می‌شود که به چند نمونه اشاره می شود:

  • اضطراب و خشم، ممكن است میل جنسی را هم در مردان و هم در زنان كاهش دهد.
  • تجربه زیاد رابطه جنسی در موقعیت های نامناسب و ناخوشایند
  • نگرش‌ها، ترس‌ها یا خاطرات موثر در اختلال بیزاری جنسی مانند این باور كه رابطه جنسی غیر اخلاقی یا خطرناک است.
  • تربیت و آموزش‌های جنسی نامناسب. ایجاد نگرش‌های نادرست نسبت به مسائل .جنسی از عوامل به وجود آورنده اختلالات جنسی، به خصوص كم كاری و بیزاری و انزجار جنسی است.

شیوع

زنان و مردان هر دو به یک اندازه ممکن است دچار اختلال بیزاری جنسی شوند. این طور برآورد می شود که شیوع آن در زنان کمی بیشتر از مردان است، چرا که زنان بیشتر از مردان .قربانی تجاوز و دیگر اشکال آزار جنسی می شوند. آمار دقیق از تعداد مبتلایان به این اختلال وجود ندارد، چرا که اغلب با دیگر بیماری ها و اختلالات جنسی مانند سردی و بی میلی جنسی یا نوسان طبیعی در میل جنسی در اثر استرس های زندگی روزمره اشتباه گرفته می شود. به علاوه، حرف زدن در مورد مسائل جنسی برای بسیاری از افراد دشوار است، از این رو تعداد کمی برای برطرف کردن اختلال خود به مشاور، درمانگر جنسی و پزشک مراجعه می کنند.

 

 تشخیص اختلال بیزاری جنسی

تشخیص اختلال بیزاری جنسی معمولا زمانی انجام می شود که فرد یا همسرش درباره مشکل و نارضایتی خود از رابطه با پزشک یا روان درمانگر صحبت می کنند. اولین گام انجام معاینات و آزمایشات تشخیصی برای حذف علل پزشکی زمینه ساز اختلال است. عدم ابتلا به بیماری های مسری جنسی، بدشکلی جسمی، تمیز نبودن همسر و ابتلا به واژینیسموس از مواردی است که می توانند باعث پرهیز از رابطه جنسی شوند.

 

بر اساس توصیفات راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، فرد مبتلا به اختلال بیزاری جنسی نه تنها از هر گونه ارتباطی جنسی با همسر خود پرهیز می کند، بلکه احساسی منفی نسبت به این رابطه و حتی احتمال انجام آن دارد. بسیاری از دیگر اختلالات جنسی دارای علائم و نشانه هایی هستند که تشخیص اختلال بیزاری جنسی را دشوار می کند.

علت و علائم اختلال بیزاری جنسی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

یکی از اختلالاتی که بسیار شبیه به بیزاری جنسی است، اختلال برانگیختگی جنسی زنانه است که به ناتوانی مداوم زن برای. حفظ یا رسیدن به پاسخ روان شدن واژن در طول فعالیت جنسی اطلاق می شود. فقدان روان سازی مشکلی جسمی است که می تواند علتی فیزیکی یا روانی داشته باشد. زنانی که دچار این مشکل هستند، رابطه جنسی دردناکی را تجربه می کنند و در نتیجه این تجربه دردناک از رابطه جنسی خودداری می کنند. این اختلال به سادگی با بیزاری جنسی اشتباه گرفته می شود، زیرا هر دو به صورت مشکل در علاقه و میل به رابطه جنسی خود را نشان می دهند.

اختلال بیزاری جنسی چه مشکلاتی به همراه دارد؟

برخی از مشاوران جنسی و سکس تراپی بر این باورند که بین رخداد اختلال بیزاری جنسی .و ابتلا به اختلال ترس و وحشت زدگی ارتباط نزدیكی وجود دارد. در اختلال وحشت‌زدگی، فرد مبتلا، به طور ناگهانی احساس بسیار شدید استرس و اضطراب می‌كند. كه همراه با آن‌، احساس‌های جسمانی و ذهنی ناخوشایندی مانند تپش قلب شدید، احساس خفگی، تعریق، تهوع، ترس از سكته قلبی و ترس از مردان یا دیوانه شدن نیز در وی ظاهر می‌شود.

این وضعیت، فرد مبتلا به اختلال نفرت جنسی را از انجام هر گونه فعالیت باز می‌دارد. و موجب می‌شود وی از موقعیت‌‌هایی كه قبلاً در آن‌ها چنین حمله‌هایی رخ داده است،‌ اجتناب کند. از این رو، چنانچه بر حسب تصادف حمله .وحشت زدگی در موقعیت‌های جنسی رخ دهند، خواه ناخواه اثر ناخوشایند این حمله‌ها به فعالیت‌ها و موقعیت‌های جنسی منتقل می‌شود. و موجب اجتناب فرد از رابطه جنسی، رابطه زناشویی و این گونه فعالیت‌ها می‌شود

نکته: بیزاری جنسی ممکن است روابط جنسی و زناشویی و زندگی مشترک زوج‌ها را با مشکلات جدی مواجه کند.

علت و علائم اختلال بیزاری جنسی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

درمان بیزاری جنسی

درمان معمول این مشکل، یک دوره روان درمانی برای دلایل روانی بوده که ممکن است علت ایجاد این مشکل باشند. مشاوره زناشویی یا مشاوره. زوجین در مواردی که این اختلال مربوط به همسر باشد، مناسب است. در برخی از موارد نیز برای کاهش علایم و نشانه‌هایی مانند حملات عصبی، دارو نیز تجویز می‌شود.

هنگامی که این اختلال به عنوان یک اختلال روان‌شناختی مورد توجه قرار می‌گیرد، درمان می‌تواند بسیار موفق باشد. چراکه تا زمانی که بیمار تمایل دارد .به طور منظم در جلسات مشاوره شرکت کند، روان درمانی برای درمان مشکلات روانی می‌تواند موفق و تاثیرگذار عمل کند. روان درمانی برای درمان این مشکل، علاوه بر کمک به فرد مبتلا، به همسر او نیز کمک می‌کند و از این طریق .می‌توانند بسیاری از مشکلات آن‌ها را حل کنند. اما اگر اختلال تنفر جنسی تشخیص داده نشود، مورد بحث قرار نگیرد، یا درمان نشود، ممکن است منجر به خیانت، انواع طلاق، نارضایتی در رابطه جنسی یا ازدواج مجدد شود.

سخن پایانی

تنفر جنسی یک نوع اختلال جنسی بوده که مانند سایر اختلالات جنسی قابل درمان است، به شرطی که فرد مبتلا و همسر او هر دو تلاش کنند. و از هر کمک و همکاری در این زمینه دریغ نکنند. در غیر این صورت این اختلال به مشکلات بزرگی مانند طلاق و خیانت منجر خواهد شد. توصیه می‌کنیم در این راستا با راهکارهایی موثر .برای افزایش میل جنسی زنان نیز در الو کاندوم آشنا شوید. آیا شما این بیزاری را تجربه کرده‌اید؟ چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران الو کاندوم در میان بگذارید.

 

برگرفته از : Loss of libido

 

پکیج ( شماره 22 ) تحریک کننده بانوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *