روابط زناشویی

خشکی واژن بانوان چیست؟ علائم و روش های درمان آن

خشکی واژن را بهتر بشناسید ، یکی از مشکلات رایج اما کمتر شناخته شده بانوان خشکی واژن یا آتروفی واژن می باشد.

متاسفانه اغلب افراد اطلاع درستی درباره این بیماری ندارند و به اشتباه فکر می کنند این عارضه تنها در افراد یائسه اتفاق می افتد. در صورتی که شما نیز از این اختلال رنج می برید در ادامه همراه ما باشید تا درباره علائم، دلایل و درمان خشکی واژن بیشتر بدانید.

برای کسب اطلاعات در مورد نکات بهداشتی زنان برای بعد از رابطه جنسی برروی همین لینک کلیک نمایید.

خشکی واژن بانوان چیست؟

خشکی واژن معمولا به دلیل کمبود هورمون زنانه (استروژن) در دوره های پس از یائسگی بوجود می آید و با هورمون درمانی برطرف می شود.

اما زنان بالغ عادی نیز ممکن است در هر سنی دچار خشکی واژن شوند.

هورمون استروژن ترشح شده در خانم ها به مرطوب نگه داشتن واژن کمک می کند.

تولید استروژن در دوره های خاصی از زندگی در خانم ها کاهش می یابد، که می تواند باعث خشکی واژن شود.

علائم خشکی واژن بانوان :

  1.  نازک شدن لایه مرطوب در داخل مهبل باعث آسیب آسان به مهبل (واژن) می شود. این آسیب اغلب در حین مقاربت جنسی رخ می دهد. حتی کمترین تماس در صورت وجود خشکی واژن می تواند باعث ناراحتی شود.
  2.  خشکی واژن می تواند هنگام نشستن، ایستادن، ورزش و ادرار کردن باعث ایجاد درد شود.
  3. یکی از علائم خشکی واژن تغییر در ظاهر مهبل (واژن) می باشد. لب های بیرونی واژن در خانم هایی که دارای خشکی واژن هستند بسیار نازک تر است.
  4.  خشکی واژن همچنین می تواند از نظر عاطفی بر زنان تأثیر بگذارد. درد و ناراحتی، از بین رفتن اعتماد به نفس جنسی می تواند باعث افزایش میزان استرس شود.

برای کسب اطلاعات در مورد پیامد نداشتن رابطه جنسی در طولانی مدت برروی همین لینک کلیک نمایید.

خشکی واژن بانوان چگونه درمان می شود؟

بسیاری از ژل های روان کننده بدون نسخه وجود دارد که می توان در ناحیه واژن استفاده کرد تا خشکی و ناراحتی را کاهش دهد.

این روان کننده ها و کرم های مرطوب کننده همچنین می توانند pH واژن را تغییر دهند و احتمال ابتلا به UTI را کاهش دهند.

برای خرید و مشاهده ژل های روان کننده از فروشگاه شبرنگ فمیلی برروی همین لینک کلیک نمایید.

زنان باید روان کننده ای را انتخاب کنند که مخصوص استفاده واژینال باشد. روان کننده باید دارای پایه آب باشد. آنها نباید حاوی عطر، عصاره های گیاهی یا رنگ مصنوعی باشند.

در برخی موارد، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان استروژن را به شکل قرص، کرم یا حلقه تجویز می کند که باعث آزاد شدن استروژن می شود.

کرم ها و حلقه ها استروژن را به طور مستقیم به بافت ها منتقل می کنند.

از آنجا که بسیاری از محصولات می‌توانند پوست ظریف واژن را تحریک کنند، لازم است در صورت ادامه وضعیت، در مطب پزشک ارزیابی و مشاوره درمان کنید.

چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

استفاده از محصولات تحریک کننده خودداری کنید. از کاندوم‌های حاوی nonoyxnol-9 یا N-9 خودداری کنید. آنها ماده شیمیایی دارند که می‌تواند باعث خشکی واژن شود. مهم است که بدانید از تغییرات مربوط به سن یا باروری در واژن نمی‌توان جلوگیری کرد.

درمانهای خانگی :

تعدادی از تغییراتی در سبک زندگی می تواند به مقابله با خشکی و ناراحتی واژن کمک کند.

  • رابطه جنسی منظم : فعالیت منظم جنسی، چه به تنهایی و چه با یک شریک زندگی، می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. جریان خون در بافت های واژن در هنگام تحریک افزایش می یابد، و این به تولید رطوبت کمک می کند. عشق بازی و تحریک کافی قبل از رابطه جنسی می تواند به خشکی واژن کمک کند و لذت جنسی را بیشتر کند.

برای کسب اطلاعات در مورد چرا باید رابطه جنسی داشت برروی همین لینک کلیک نمایید.

  • از برخی محصولات بهداشتی خودداری کنید :
    بسیاری از محصولات بهداشت شخصی حاوی مواد معطر و رنگ مصنوعی هستند که می توانند بافت واژن را تحریک یا خشک کنند. نیازی به دوش گرفتن یا استفاده از صابون های معطر در اطراف ناحیه حساس واژن نیست.
  • مکمل های فیتواستروژن : فیتواستروژن ها ترکیباتی هستند که مشابه استروژن در بدن عمل می کنند. آنها در مواد غذایی همچون سویا، آجیل، دانه ها و توفو وجود دارند. یک منبع معتبر نشان می دهد که مصرف فیتواستروژن ها ممکن است این بیماری  و گرگرفتگی را در دوران یائسگی کمی بهبود بخشد. با این حال، شواهد محدود است و تحقیقات بیشتری لازم است.
  • مصرف برخی از داروها و قرص ها: برخی داروها مانند: ضدافسردگی، قرص های آلرژیک و… باعث خشک شدن غشاء داخلی واژن می شود. بهترین راه مشاوره با متخصص زنان می باشد.
  • ورزش کردن منظم: بهترین نوع فعالیت و ورزش، آن دسته از تمرینات ورزشی است که باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می شود. می توان گفت که تمرینات هوازی جزء این دسته از ورزش ها به حساب می آید.

برای کسب اطلاعات در مورد چگونه ورزش میتواند روی زندگی جنسی تاثیر بگذارد برروی همین لینک کلیک نمایید.

نتیجه‌گیری :

این بیماری می‌تواند باعث ناراحتی در مناطق واژن و لگن شود. دلایل مختلفی برای این بیماری وجود دارد.

این بیماری به ندرت یک مورد جدی است و چندین روش درمانی وجود دارد که می‌تواند به درمان آن کمک کند. همچنین روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به جلوگیری از آن کمک کنید.

با این حال، اگر این بیماری را تجربه کردید و از بین نرفت، آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتوانند به شما در یافتن درمان مناسب کمک کنند.

برای خرید و مشاهده محصولات فروشگاه شبرنگ فمیلی بر روی تصویر زیر کلیک کنید 👇👇

photo-1604246180800-e3f0c40a3eaf

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *